Gimnastyka korekcyjna – ćwiczenia oddechowe

Gimnastyka korekcyjna – ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe to stały element gimnastyki korekcyjnej oraz element rozgrzewki przed każdą poważniejszą aktywnością fizyczną. Często ćwiczenia oddechowe wykonywane są na lekcjach wychowania fizycznego. Są to ćwiczenia bezpieczne dla organizmu i mające pozytywny wpływ na kondycję oraz ogólny stan zdrowia. Zaletą ćwiczeń oddechowych jest również to, że można wykonywać je w domu. W czasach zdalnej edukacji i braku lekcji wf w szkołach był to bardzo ważny argument. Regularnie wykonywane ćwiczenia oddechowe mogą okazać się nie przykrym obowiązkiem ale atrakcyjną zabawą i aktywną formą spędzania wolnego czasu. Przy ładnej pogodzie można ćwiczyć na świeżym powietrzu.

Zalety wykonywania ćwiczeń oddechowych

Wykonywanie ćwiczeń oddechowych przynosi liczbę zalety i korzyści dla organizmu: pozwala rozwinąć mięśnie oddechowe i usprawnić ogólną kondycję a także zwiększyć wydolność płuc i układu oddechowego. Dzięki ich regularnemu wykonywaniu zwiększa się także ruchomość klatki piersiowej. Lepszy oddech to również lepsza praca narządów wewnętrznych, które są wówczas dobrze natlenione. Właściwie wykonywane ćwiczenia oddechowe wpływają pozytywnie na samopoczucie, pozwalają także poprawić postawę i zwyczajnie czuć się lepiej we własnym ciele.

Opis ćwiczeń

Dziecko ćwiczy w stroju gimnastycznym i na boso albo w skarpetkach. Każde ćwiczenie wymaga dziesięciu-piętnastu powtórzeń. Chociaż ćwiczenia można wykonywać samodzielnie i w domu, podczas gimnastyki powinien być obecny rodzic, który nadzoruje dziecko, koryguje jego postawę i dba o bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. U dzieci z problemami zdrowotnymi lub chorobami przewlekłymi wykonywanie ćwiczeń należy wcześniej skonsultować z lekarzem.

W pierwszym ćwiczeniu dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi w biodrach i kolanach. Stopy dziecka oparte są na podłodze, ręce dziecko trzyma wzdłuż tułowia.
Dziecko wdycha powietrze przez nos i wydycha je powoli przez usta.

Pozycja w drugim ćwiczeniu jest taka sama jak w przypadku pierwszego ćwiczenia.
Dziecko wdycha powietrze przez nos i jednocześnie unosi ramiona w górę. Wydycha powietrze powoli przez usta.

W ćwiczeniu trzecim dziecko siedzi prosto na krześle lub taborecie a ramiona trzyma wzdłuż tułowia.
Dziecko wdycha powietrze przez nos (wdech głęboki) i równocześnie unosi ramiona w górę. Wydycha powietrze przez usta i równocześnie wykonuje skłon tułowia do przodu.

W czwartym ćwiczeniu dziecko stoi prosto tyłem przy ścianie. Ramiona trzyma wzdłuż tułowia.
Dziecko wdycha powietrze przez nos a wydycha przez usta jednocześnie wciągając brzuch.

W ćwiczeniu piątym dziecko wykonuje siad skrzyżny, ramiona trzyma na udach, plecy trzyma prosto.
Dziecko wdycha powietrze unosząc klatkę piersiową, wydycha je opuszczając klatkę piersiową i równocześnie rozluźniając mięśnie barków.

W kolejnym ćwiczeniu dziecko również wykonuje siad skrzyżny, ręce opiera na kolanach a tułów ma w pozycji lekkiego skłonu.
Gdy dziecko wdycha powietrze równocześnie wznosi ramiona w górę, wydychając powietrze opuszcza ramiona.

W ostatnim ćwiczeniu dziecko leży na plecach, z ramionami splecionymi na szyi i łokciami przylegającymi do podłogi. Dziecko ma ugięte w biodrach i kolanach nogi a jego stopy są oparte na podłodze.
Dziecko bierze głęboki wdech przez nos – wówczas jego łokcie przylegają do podłogi. Gdy wydycha powietrze przez usta, równocześnie unosi łokcie w górę.